/  Blog   /  De ce ne place Montessori?

De ce ne place Montessori?

În ultimii ani, suntem bombardați de informații privind stilurile de parenting, informații despre cum ar trebui să ne creștem copiii, ce este bine și ce nu, ce să spunem și ce să nu. Presiunea este tot mai mare și, uneori, din toată această avalanșă de informații, părinții ies extenuați și învinși.

Noi ne propunem astăzi să vă vorbim puțin despre educația Montessori, un model tot mai apreciat și în țara noastră și tot mai îmbrățișat de tinerii părinți.

Educația Montessori își propune să ajute la transformarea copilului într-o ființă adultă completă, confortabilă cu sine, cu societatea, cu tot ceea ce-l înconjoară, o ființă adaptabilă, dar cu personalitate și voință. Abordarea Montessori vrea să susțină și să sprijine procesul natural al dezvoltării ființei umane, să lase lucrurile să-și urmeze cursul, fără a forța, fără a-l suprastimula pe cel mic.

În educația de tip Montessori copilul este sprijinit în dezvoltare, ghidat, stimulându-se astfel ceea ce deja există în interiorul său. Copilul are, încă din primele clipe de viață, energiile constructive pentru a-și forma mintea și a-și coordona corpul.

Montessori susține că există patru planuri-cheie de dezvoltare: 0-6 ani, de dezvoltare a sinelui ca ființă individuală, 6-12 ani, de dezvoltare a ființei sociale, 12-18 ani, când se naște adultul și se descoperă propriul sentiment de sine și 18-24 de ani, când se consolidează personalitatea matură. Dar pentru ca dezvoltarea să fie completă, este necesar ca nevoile specifice fiecărei perioade în parte să fie satisfăcute. În cadrul fiecărui plan, ființa umană manifestă diferite tendințe comportamentale, precum a explora, a ordona, a manipula, a imagina, a repeta,  a lucra sau a comunica.

Educația Montessori ține cont de felul în care este amenajat mediul în care se dezvoltă copilul, astfel încât acesta să fie independent încă de foarte mic, să acționeze în concordanță cu tendințele lui înnăscute. Copiii sunt încurajați să descopere, să experimenteze, fără să li se ofere totul de-a gata, fără să li se prezinte conceptele și să li se inoculeze. Copilul trebuie să înțeleagă, nu să memoreze automat, tot procesul implică invenție creativă și atentă analiză.

În faza de început, copiii sunt ghidați să deprindă activitățile vieții practice, cele de zi cu zi, iar aici intervine cel mai frumos Livada cu jucării pentru că propune jucării prin care copilul să facă ușor cunoștință cu lumea reală. Cei mici câștigă astfel independență prin achiziționarea anumitor abilități, dar și capacitatea de a se concentra și a-și coordona mișcările. Copiii sunt încurajați, datorită jocurilor din Livadă, să-și dezvolte ariile senzorială, matematica și limbajul, exact acele segmente pe care pune accentul și educația Montessori. În plus, curentul Montessori susține libertatea și disciplina, concepte încurajate prin jucării care, în primul rând, să nu până în pericol integritatea fizică a copilului.

Așadar, Montessori susține cu tărie independența copilului, creativitatea acestuia, luarea de decizii, ritmul propriu de dezvoltare, explorarea, cunoașterea pe cont propriu, experimentul, concepte în care crede cu tărie și echipa din Livadă, care alege jucăriile și jocurile pentru voi!

Întrebarea este însă: cât de pregătit este un părinte, crescut în stilul tradițional, să îi ofere toate aceste lucruri propriului copil? Cât de mult ne dorim ca piticii noștri să fie independenți de la vârste mici și să cunoască lumea pe cont propriu încă din primii ani de viață? Cum facem cu dorința nestăvilită de a-i ține atașați de noi, cu orice preț, cât mai mult, cu dorința de a-i proteja și de a nu le permite pași greșiți care le-ar putea produce chiar și mici suferințe? Dar despre toate acestea, într-un alt articol.

Psihoterapeut Cristina Petrescu

Scrie un comentariu

0
    0
    Cosul tau
    Cosul tau este golInapoi la lista de produse